Звяжіться з нами

044 209 23 52 067 233 50 58

Звяжіться з нами

044 209 23 52
067 233 50 58

РОЗКОЛ АБО ВИМУШЕНЕ РОЗДІЛЕННЯ

Категорія: Статті Оновлено 18.01.2024 11:56 Опубліковано 29.12.2018 07:50

расколВ останній місяць року, що минає, Кабінет Міністрів України вирішив "приділити" увагу Державній фіскальній службі і не просто оцінити її роботу, а реформувати шляхом поділу її на два напрямки - податковий та митний. Саме про таке розпорядження Кабміну кажуть депутати, згідно з яким визначено терміни та відповідальних за так званий поділ/ліквідацію.

Нагадаємо, що у 2012 році було створено Міністерство доходів і зборів України, яке фактично об'єднало роботу двох напрямків. Після Революції Гідності влада вирішила довго не церемонитися і просто перейменувала фіскальний орган на Державну фіскальну службу в 2014 р.

Багато політиків кажуть, що цей поділ - це продукт домовленостей і вимог МВФ. Вірити чи ні? Нині всі зміни в країні пов'язують із МВФ, тому хто його знає...

У Мінфіні вважають, що поділ відомств кардинально підвищить ефективність служб, поліпшить їхній сервіс, підзвітність.

Але як? Розділивши служби і не змінивши принципи роботи і людей підвищити ефективність роботи неможливо. Покращувати сервіс, підзвітність та ефективність можна було в ДФС і в попередньому вигляді, адже фактично ДФС була розділена на ті самі два напрямки і мала своїх керівників. Адже план фіскальних доходів двох служб приблизно однаковий: податкові надходження складаються з різноманітних податків, обов'язкових зборів, акцизу, ПДВ тощо, а надходження з митниці - від того ж таки ПДВ і мит. Іншими словами - це два відомства, які забезпечують у рівних частках надходження до бюджету. Яка проблема систематизувати роботу цих органів? Навіщо знову роздувати штат і платити нереально величезні гроші чиновникам? У всьому світі все оптимізують і об'єднують роботу держапарату, а в нашій країні вирішили "побалувати" чиновників.

Інше питання, що десь інтереси керівників одного відомства перетиналися з інтересами іншого відомства, то тут, звичайно, є "проблеми" в організації ефективної роботи.

Чого чекати бізнесу?

Об'єднання двох органів з метою оптимізації роботи фіскалів, скорочення витрат на утримання апаратів чиновників - це була головна мета об'єднання. На жаль, така мета в принципі була досягнута і створено "монстра", який кошмарив бізнес і продовжує це робити зараз. Іншими словами, люди ті самі, методи ті самі. Шкода, що ніхто не думає про реальну мету, яка полягає у створенні спрощеної системи адміністрування, прозорості роботи фіскалів і створення умов, щоб бізнес добровільно платив гроші. Упевнений, що злиттям або поділом цього не вирішити, оскільки до цього питання потрібно підходити з принципово іншою ідеологією. Важливо не ділити відомства, щоб потім очолити "потоки" або розділити сфери впливу, а важливо створити поважний у суспільстві орган, який реально контролюватиме питання надходжень до бюджету і створюватиме умови для добровільності сплати податків, тобто стане реально сервісною службою.

Із запланованого новенького. Планується запровадити практику пост-аудиту, яку нещодавно ліквідували. Мається на увазі, що уряд хоче перевіряти поставки товарів в Україну після того, як товар перетнув кордон. Таким чином, одні перевіряють товар перед перетином кордону і отримують зарплату, а другі через якийсь час перевіряють своїх колег і теж отримують зарплату. Однак, у кінцевому підсумку всі проблеми відображатимуться на бізнесі, який продовжуватимуть "доїти".

Крім того, створюється Служба фінансових розслідувань, яка функціонуватиме фактично на базі податкової міліції. У чому сенс до кінця не зрозуміло, оскільки головною метою ліквідації податкової міліції була її ліквідація (вибачте за тавтологію). У нас у державі розслідуванням економічних злочинів не займається тільки ледачий: у Генеральній прокуратурі України створено цілий департамент захисту економіки, у Національній поліції також є Департамент захисту економіки, аналогічний департамент є в СБУ. Невже у нас в країні така кількість "білокомірцевої мафії", тоді де вироки і результати викорінення злочинності. Поки тільки помітно збільшення контролюючих органів, причому слово "контролюючих" абсолютно в точку. Відчуття, що контролери збільшують штат, оскільки не встигають із контролем. А може просто створити умови, щоб економічна злочинність була в принципі не вигідна бізнесу, тоді зникне необхідність "оплати" неймовірної праці всіх "борців" з економічною злочинністю.

Ідея з поділом може працювати тільки в разі реальної роботи митниці з припинення контрабанди і фактичного законного схиляння імпортерів/експортерів до оплати платежів у повному обсязі. Але для цього потрібно митницю відокремити не тільки від податкового відомства, а й від СБУ, прокуратури та інших любителів контролювати питання щодо митниці. Незалежний, відкритий, прозорий орган - ось це запорука успіху! Те саме стосується і податкової.

Слабо віриться, що за такого підходу бізнесу буде легше і зручніше вести бізнес, але маленька надія залишається. Може МВФ підкаже чиновникам як це зробити і вони зможуть це реалізувати, як і все інше, про що просить фонд...

 

www.advice.in.ua

www.advice.ua

www.ua-advice.com

 

Група компаній ADVICE

Керуючий партнер, адвокат Віталій Кулаков

 

Останні відео

Звяжіться з нами

044 209 23 52

© «ADVICE» , 2022
01014, м. Київ, ул. Бастіонна, 14А, оф.43
Тел.: (044) 209 23 52, (067) 233 50 58
E-mail: partner@advice.in.ua

Звяжіться з нами

044 209 23 52

© «ADVICE» , 2022
01014, м. Київ, вул. Бастіонна, 14А, оф.43
Тел.: (044) 209 23 52, (067) 233 50 58
E-mail: partner@advice.in.ua